Care este cea mai scumpă lucrare artistică din lume. Costă 450 de milioane de dolari și îi apartine lui Mohammed bin Salman al Arabiei Saudite
Lumea artei este un tărâm plin de enigme și intrigi, unde capodopere vechi de secole zăceau ascunse în bolțile muzeelor, adevărata lor valoare fiind învăluită în mister. Ocazional, o bijuterie rară iese din umbră și intră în sălile sfințite ale caselor de licitații, captivând lumea cu frumusețea și semnificația ei istorică, fiind un permanent „război” între opere despre care este cea mai scumpă lucrare artistică.
O astfel de capodoperă, Salvator Mundi a incomparabilului Leonardo da Vinci, a pornit într-o călătorie remarcabilă care a culminat cu o vânzare istorică, aducând 450 de milioane de dolari la o licitație Christie’s în 2017. Aceasta este povestea extraordinară a celei mai valoroase opere de artă din lume.
Licitația pentru Salvator Mundi a fost doar o dramă plină de suspans. Scott Reyburn, un critic pentru The Art Newspaper, a descris-o pe bună dreptate ca fiind fără sens. În doar 18 minute, s-a desfășurat o luptă acerbă de oferte, unii dintre cei mai bogați colecționari din lume concurând pentru această capodoperă ilustră.
Crescendo de emoție a atins apogeul când ciocanul a lovit în cele din urmă, iar tabloul a fost vândut pentru suma uluitoare de 450 de milioane de dolari. Publicul a izbucnit în urale, de parcă ar fi asistat la un spectacol ceresc.
Ofertantul câștigător, acționând în numele lui Mohammed bin Salman, prințul moștenitor al Arabiei Saudite, a asigurat această operă de artă remarcabilă pentru Familia Regală Saudită. Au circulat zvonuri că motivația lui Mohammed bin Salman de a plăti un preț atât de colosal a fost aceea de a preveni ca opera de artă să cadă în mâinile familiei regale din Qatar, care erau și ei candidați la această licitație cu mize mari.
Cu toate acestea, locul unde se află cea mai valoroasă operă de artă din lume a rămas învăluit în mister după vânzarea acesteia. Inițial, au existat discuții despre adăpostirea picturii în instituții prestigioase precum Luvru Abu Dhabi sau Luvru din Paris, unde ar putea fi expusă alături de emblematica Mona Lisa a lui Da Vinci. Din păcate, acele planuri nu s-au materializat niciodată, iar pictura și-a găsit casa la bordul opulentului superyacht de 135 de metri al lui bin Salman, timp de câțiva ani. Au apărut îngrijorări cu privire la impactul potențial coroziv al apei de mare asupra operei de artă, ceea ce a condus la speculații cu privire la starea și siguranța acesteia.
Cea mai scumpă lucrare de artă din lume aparține lui Leonardo da Vinci
În 2021, au apărut rapoarte care sugerează că Salvator Mundi a fost mutat într-o locație privată din Arabia Saudită. Cu toate acestea, locul exact în care se află a rămas un secret bine păzit, lăsându-i pe experții și pasionații de artă tânjind după o privire asupra acestei comori neprețuite. Dianne Modestini, profesor la Institutul Universitar de Arte Frumoase din New York, care a desfășurat lucrări extinse de restaurare a picturii, a deplâns dispariția sa virtuală, calificând-o drept „tragică” și afirmând că este „profund nedrept” să privezi iubitorii și admiratorii de artă de această rară capodoperă.
Salvator Mundi nu numai că a fost enigmatic în locația sa, ci a fost și subiectul unei intense dezbateri cu privire la autenticitatea sa. Mulți experți pun la îndoială atribuirea sa ca o creație autentică Leonardo da Vinci. Unii au susținut că a fost o „lucrare de studio”, implicarea personală a lui Leonardo fiind minimă, sugerând că ucenicii săi ar fi putut finaliza cea mai mare parte a picturii. Asemenea afirmații, dacă sunt fundamentate, ar putea diminua semnificativ valoarea de piață a operei de artă.
Rapoarte recente sugerează chiar că, în timp ce Da Vinci ar fi pictat capul și umerii lui Hristos, mâinile și brațele ar fi putut fi opera unui alt artist. Această dezbatere continuă a dat naștere poreclei „Leonardo pierdut” pentru pictură, un nume care a inspirat un film documentar în 2021, contribuind și mai mult la misterul său.
Istoria lui Salvator Mundi este la fel de captivantă ca și tabloul în sine. Se crede că Leonardo și-a asumat comanda pentru această lucrare în jurul anului 1500, creând-o pentru Ludovic al XII-lea al Franței. Cu toate acestea, până în 1625, locul unde se afla pictura devenise necunoscut. A reapărut în secolul al XX-lea, dar a fost atribuit inițial lui Bernardino Luini. Abia când a apărut la o licitație din New Orleans în 2005, etichetată „după Leonardo”, a fost recunoscut adevăratul său potențial.
Dealerii de artă Alexander Parrish și Robert Simon au achiziționat tabloul și au apelat la expertiza Diannei Modestini, care a devenit prima care a afirmat autenticitatea acesteia ca un adevărat Leonardo. Ulterior, pictura și-a găsit drumul către Luke Syson la National Gallery din Londra, unde o echipă de experți a fost de acord cu evaluarea lui Modestini. De acolo, a trecut în mâinile lui Yves Bouvier, ducând în cele din urmă la licitația sa foarte așteptată la Christie’s, arată The Collector.